З великою радістю про початок нашого спасіння [див. троп., гл. 4], дорогі брати і сестри, ми урочисто святкуємо торжество Благовіщення Пресвятої Діви Богородиці, від Якої світові був народжений Месія Христос. Подія Благовіщення звертає наші душі та серця до древнього міста Назарета, куди шостого місяця Господній Архангел букв посланий для того, аби сповістити юній Отроковиці Марії, що Їй належить радіти, адже Вона стала обраною Безначальним Творцем для втілення Його Єдинородного Сина (Лк. 1, 26-30), Котрий із Отцівського лона явив нам раніше Невидимого Бога (пор.Ін. 1, 18), що від створення світу кличе вірні душі до Своїх благословенних Обителей (пор. пор. Мф. 25, 34).
Але сьогодні ми прославляємо і оспівуємо іншу Благословенну Обитель – Діву Богородицю, адже саме Вона вмістила в утробі Своїй Бога Невмістимого. Подія Благовіщення – це милість до людського роду, якому подається спасіння, що успадковується через вільний вибір людини. Діва Марія також зробила Свій вибір, який підсумувала славнозвісною відповіддю, наповненою смиренням та покірністю волі Божій, про що і говорить Ангелу: «Ось, Я Раба Господня, нехай буде мені за словом твоїм!» (Лк. 1, 38). Ці слова Пресвятої Діви не раптові, а цілком виважені, позаяк є плодом Її довгих молитов, тривалих духовних міркувань і ретельного вивчення Святого Письма, із якого Вона черпала різноманітні знання, де найголовнішим було пророцтво про Пришестя Спасителя і Народження Його від Діви (див. Іс. 7, 14; Мф. 1, 23).
Богоматеринство Діви Марії стало початком нової ери буття людства, яке страждало після гріхопадіння. У Благовіщенні в Назареті, в Народженні у Віфлеємі та Хрещенні на Йорданському березі Бог показує людині, що Він знаходиться поруч із нами. Господь не приходить одразу із міріадами Ангелів і Архангелів, але зцілює гріхопадіння людини, Сам ставши Людиною у всьому, крім, власне, гріха. Бог обрав Собі благословенний сосуд – лоно Пречистої Діви; обирає Собі свідків Різдва – звичайних пастушків; обирає Собі учнів – пересічних робітників і представників тих сфер діяльності, до яких юдеї, м’яко кажучи, не симпатизували. Але в таких «непопулярних» обраннях і відбувається надзвичайна справа спасіння людини через проповідь Євангелія, сповнення Закону і відкуплення занепалого єства на кривавій Голгофі.
Це зараз Діва Марія чує Архангельське вітання із закликом до радості (Лк. 1, 28), а вже менш ніж через рік після цього Вона почує пророцтво праведного Симеона, який скаже до Неї: «І Тобі Самій меч пройде душу!» (Лк. 2, 35). «Кому, здається, було більш належним у безперервній радості поводити життя, – запитує святитель Амфілохій Іконійський, – як не Пресвятій і Преблагословенній Діві Марії – Матері Спасителя, Джерела і Подателя Вічної радості? … І чиї скорботи та страждання можуть бути рівними болю Її Материнського серця, коли Вона, стоячи поруч Хреста Спасителя і Сина Свого, був зрителькою Його безмежних страждань та ганебної смерті? Як же після цього, ми, бідні грішники, осквернені беззаконнями, можемо скаржитися, коли милостива десниця Божа відвідує нас з бідами та скорботами, заради спасіння душ наших?».
Так, грішним людям неможливо уявити ті душевні переживання та муки, які відвідували Пресвяту Богородицю під час світоспасительних Страстей Її Божественного Сина та біля підніжжя Голгофи, але нам можливо не забувати про Її смирення перед Богом і, беручи в цьому із Неї приклад, так само в смиренні приходити до Неї зі щирою подякою про Її Материнське піклування про людство: про покровительство над іншими матерями, про заступництво вдів і сиріт, про допомогу стражденним і знайдення втіхи скорботним, про постійне ходатайство за всіх нас до Втіленого із Неї Еммануїла.
Численні богослужбові тексти і молитовні чини, проповіді святих отців і служителів Церкви – все це наслідок однієї смиренної відповіді назаретської Отроковиці. Як, за словом Самого Спасителя, «кожний, хто підноситься, буде понижений, а хто понижується, буде піднесений» (Лк. 14, 11), так і одного разу явлене Марією смирення перед Господом стало наслідком возвеличування Її на подальші століття і аж до цього часу. Але і саме людство не залишилося осторонь цього святого дійства, оскільки, як говорить преподобний Єфрем Сирін, «Діва Марія стала для нас Небом, Божим Престолом, тому що Найвище Божество зійшло і оселилося в Ній, щоб нас звеличити».
Християни – це люди, які є причасними до Божественної величі через Пресвяту Богородицю, оскільки від Неї Господь взяв плоть для втілення, але в свою чергу і Непорочна Діва втілила Того, Хто залишив нам Свої Божественні Плоть і Кров для зцілення наших душ і тіл, для успадкування життя вічного. Святитель Феофан Затворник зауважує щодо цього про те, що християнам слід пам’ятати – через Тайну Господнього Втілення Вона стала для нас не просто Молитвеницею та Заступницею, але і Тою, Котра насичує нас, оскільки ми причащаємося Тілом і Кров’ю, що взяті були від Пресвятої Діви Богородиці. Ось такою грандіозною і неповторною є участь Діви Марії у справі спасіння світу від рабства гріха і тенет смерті. Втім, ця участь є як настільки блаженною і святою, так і наскільки трагічною та скорботною.
Але сьогодні ми радіємо: радіємо із Архангелом, котрий сповістив новозавітну радість; радіємо із Самою Непорочною Отроковицею; радіємо із нашими прабатьками Адамом та Євою, які також через деякий час після Архангельських відвідин Назарета будуть звільнені від колишніх уз. Ця радість, улюблені у Христі брати і сестри, має бути наповнена правдивим християнським змістом, наповнена міркуваннями про величність таємниці нашого спасіння, повинна бути наповнена хвалебними співами до Цариці Неба і землі та, звичайно ж, сповнена любов’ю до нашого Милостивого Господа, Котрий втілюється від Духа Святого і Марії Діви задля подальшого земного служіння, увінчаного пресвітлим Воскресінням, сяйво якого хай просвічує усіх нас, котрі сьогодні зібралися для того, аби, навчаючись від Ангела, однодушно виголосити: «Радуйся, Благодатна – Господь з Тобою! (Лк. 1, 28) Радуйся, Невісто Ненавісная! Радуйся, Матір всіх Творця!».