Сьогодні, дорогі брати і сестри, ми входимо разом із Господом до Єрусалима, де Його зустрічають радісні люди, котрі виголошують Йому славу. Серед тих людей є старі і молоді, чоловіки та жінки, є також і діти: всі вони вийшли зустріти Того, про Кого деякі із оточуючих встигли засвідчити, що перед приходом до Єрусалима Син Давидів звершив чудо – воскресив Свого друга Лазаря, якого в подальшому первосвященники прагнули убити, оскільки через нього багато людей ставали віруючими у Христа (див. Ін. 12, 10; 17-18). Йдучи поруч зі Спасителем, Лазар лише власною присутністю свідчив велелюдному натовпу про те, що Ісус є Воскресінням і що кожен, хто вірить у Нього, хоч і помре, але буде жити (див. Ін. 11, 25).
Святитель Кирило Олександрійський у своїх повчаннях звертає увагу на те, що «Спаситель не знищує смерть в теперішньому віці, але присвоює їй лише тимчасову владу над віруючими, бо до належного часу зберіг благодать воскресіння». Це та невимовна благодать, причасником якої ще під час земного служіння Спасителя встигли стати праведний Лазар, син наїнської вдови (див. Лк 7, 11-16) і донька начальника синагоги Яіра (див. Мк. 5, 35-43; Лк. 8, 49-56), а нині кожен, хто носить на своєму серці викарбуване сповідання – «християнин». Слід сказати, що правдиве християнство – це не голосні вигуки і не шумні овації, а реальні справи, що ґрунтуються не на тимчасовому враженні про звершене Господом диво, а на постійному прагненні бути із Ним, служити Йому і нести проповідь про Нього своїм благочестивим життям.
Нам не відома конкретна кількість, яка увірувала тоді у Віфанії, а згодом і в Єрусалимі, але кожна віруюча душа вже є великою цінністю в очах Люблячого Христа, Котрий заради спасіння людини сьогодні переступає єрусалимську браму, щоб звершити все, чому належало сповнитися. Навіть апостоли не до кінця розуміють, що відбувається і що саме збирається чинити їхній Божественний Учитель (див. Ін. 12, 16), проте лише Його присутність вже бентежила фарисеїв, яким не подобалося те, що за Христом слідує велика кількість народу, серед яких були не лише вірні юдеї, але й навіть представники еллінського народу (див. Ін. 12, 19-20).
Ми з вами також слідуємо за Христом, але наша єрусалимська дорога триває упродовж всього життя, у будь-які моменти якого нам слід бути готовими і нести пальмові гілки, і опинитися поруч підніжжя заміського пагорба, і радіти біля відваленого каменю світлосяйної печери, пам’ятаючи слова нашого Спасителя: «Якщо хто Мені служить, нехай іде за Мною, і де Я, там буде і Мій слуга» (Ін. 12, 26). Таким чином, ми йдемо за Господом від моменту свого Хрещення і до самої кінцівки земного життя, але не кінцівки буття вічного, тому що вічність – це прояв любові Бога до Свого творіння, покликаного до існування поруч із Творцем у Його Царстві.
Преподобний авва Филимон навчає: «Немає іншого шляху, що зводить на Небо, крім абсолютного віддалення від усього злого, здобуття всього благого, досконалої до Бога любові і перебування з Ним у преподобії і правді: так що коли в кого буде це, він скоро зійде до Небесного лику». Саме таким має бути наше крокування за Царем Слави, Котрий смиренно схиляється і приносить Себе в Жертву за людину. Господь – це невичерпне джерело всіх благ, долучатися до якого необхідно ось такими активними вчинками, на які вказує древній подвижник. Власне кажучи, доволі дивною буде виглядати людина, котра ідентифікує себе християнином, але не вбачає необхідності примножувати у своєму житті благе, рішуче знищуючи навіть найменші прояви зла.
Подія сьогоднішнього дня нагадує нам про важливість такої діяльності, оскільки там, в Єрусалимі двохтисячної давнини, ми бачимо доволі неодноманітну публіку містян, серед яких були злостивці і наклепники, заздрісники і обмовці, але були і ті, котрі залишилися вірними Богові, Котрий, виконавши належне, воскрес після ганебного Розп’яття. Так, цих людей могло бути значно менше за тих крикунів, що прохали про розп’яття, можливо навіть, що деякі із тих, хто увірували в Віфанії, спокусилися і відійшли від Христа, але з Ним зосталися ті, які дійсно прагнули бути із Ним, або ж повернулися до Нього через щиросердечне покаяння.
Єрусалимські християни тоді і християни сучасності всі покликані до слідування за Ісусом, Котрий учора, сьогодні й навіки Той Самий (Євр. 13, 8). Святитель Лука Кримський в своїй святковій проповіді з нагоди цього торжества закликає до наступного: «Хай ми поставимо метою життя нашого слідування за Христом … Підемо ж за Христом, йдучи через тісні ворота вузьким шляхом – і упокоїмося там, де сяє вічна слава Святої Трійці». Так, усвідомлюючи таку важливу істину, в кожного з нас має бути приготована брама душі для зустрічі Бога, за яким ми, в свою чергу, йдемо вузькими стежинками вже до воріт Небесного Царства, заново відчиненого Животворчим Хрестом.
Кожен із нас, улюблені брати і сестри, покликаний до входження в Обителі вічного блаженства, вічної радості та вічного перебування разом зі Спасителем. Покликаний кожен, тому що не на обличчя наші дивиться Господь, а на наші добрі справи, через які здобувається честь, мир і слава (див. Рим. 2, 10-11). Не будемо втрачати свого покликання, нехтувати ним або забувати про нього, але направимо свої стопи за Христом, йдучи із Ним не тільки у Віфанії, оспівуючи не лише біля вхідної брами Єрусалима, але аж до самої Голгофи, де Пресвята Богородиця із пронизаним зброєю серцем (пор. Лк. 2, 35) і розбійник, що стає першим всельником Раю після його нового відчинення. Хай же Люблячий Господь благословляє кожного із нас, хто щирим наміром прямує за Ним до Царства Його Божественної милості, де лунає велична і незмінна слава Істинному Богу Христу, Котрий заради нашого спасіння сьогодні зволив сидіти на осляті [див. відп. свята], прямуючи на Страждання, якими буде здолана смерть і сущі в гробах отримають життя [див. троп. Пасхи].